Thursday 19 November 2015


گفتگوی کانون فرهنگی هنری یارا با آقای شهرام بختیاری هنرمند ساکن شهر کلگری به بهانه تشکیل گروه موسیقی ایستگاه در کلگری

- با تشکر از شما آقای شهرام بختیاری برای شرکت در این گفتگو،لطفا کمی  در مورد خودتان و سوابق هنری اتان بفرمایید و اینکه چند سال است که به کشور کانادا مهاجرت کرده اید؟

اول سلام عرض می کنم خدمت شما و ممنون از این که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید. من شهرام بختیاری هستم، متولد 23 مهر ماه سال1354 و فارق التحصیل رشته موسیقی..من موسیقی را از سال 1367 شروع کردم و از جمله کارهایی که در زمینه موسیقی انجام دادم نگارش کتابهایی چون رویا، بیداد، سکوت و خودآموز گیتار نوازی و همچنین از تولید آلبومهای با کلام و بی کلام مثل شوق اول ، یادگاری ، سرباز و...می شود یاد کرد.
 بیش از چهارده سال تدریس موسیقی کردم  و حدود 84 کنسرت داخلی و برون مرزی برگزار کرده ام. من حدود یک و نیم سال است که به کانادا مهاجرت کردم.

- آقای بختیاری با خبر شدیم که شما گروه موسیقی تازه ای را تشکیل دادید به نام ایستگاه ،لطفا کمی در مورد این گروه تازه تاسیس بفرمایید.
زمانی که تصمیم گرفتم به صورت مستقل فعالیت موسیقی ام را ادامه بدهم، ترجیح دادم با فرتاش رضایی عزیز که جوان مشتاق وعلاقمند به موسیقی است کارکنم. اسم ایستگاه برگرفته از گروهی بود که در ایران سرپرستی می کردم و خاطرات بسیار خوبی را مثل کسب مقام در جشنواره شمسه با اعضاء آن گروه دارم.

- بفرمایید به نظر شما چگونه می توان در شهری چون کلگری پل ارتباطی بین هنرمند و مردم ایجاد کرد؟

 یک هنرمند خوب جایگاه خودش را دیر یا زود بین مردم پیدا میکند.چرا که از قدیم گفتند آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. اما در مبحث اجرایی ما سه عامل داریم: هنرمند ، مخاطب و برنامه گذار. متاسفانه عامل سوم یعنی برنامه گذار بعضی از اوقات درجایگاه عملی خودش قرار نمی گیرد و نتیجه ی این مسئله می شود نا رضایتی مخاطب و همچنین هنرمند و در این شرایط هنرمند هم طبعا به حق واقعی خودش نمی رسد و همین عامل باعث کندی رشد موسیقی و کلا هنر می شود. و یک مطلب مهم دیگر احترام به شعور مخاطب است.اگر بنده ادعای هنری دارم و تصمیم به انجام برنامه ای را می گیرم به نظر من می بایست صلاحیت این کار را هم داشته باشم .و اگر اینطور نباشد نتیجه ی این کار می شود اتلاف پول و وقت مخاطب . و در آخر سهم مخاطب است که همانا حمایت از کار هنری ست.چرا که بدون حمایت مخاطب برنامه هنری بی معناست. در نهایت با همکاری درست و سالم این سه عامل می شود به یک نتیجه ایده آل و منصفانه در پروسه کار هنری رسید و رابطه ای زیبا و صمیمانه بین مردم و هنرمند ایجاد کرد.‌

 - آقای بختیاری آیا فکر می کنید جامعه هنری فارسی زبان در کانادا می تواند با همکاری خود با دیگر ملیت های هنرمند گروه های منسجم تری را برای فعالیت های فرهنگی و هنری داشته باشد؟

بله. مسلما این همکاری امکان پذیراست. فقط مبحث حساسی هست که احتیاج به مدیریت خوب و انتخابهای مناسب دارد. چرا که ما مستقیم یا غیر مستقیم نماینده مردم کشورمان در معرفی فرهنگ و هنر ملی خود در کانادا هستیم؛ لذا باید هنری فاخر و حرفه ای را در زمینه های مختلف ارایه کنیم چرا که مثلا وقتی ما ادعا می کنیم "هنر نزد ایرانیان است و بس"؛ پس می بایست این ادعا را به اثبات هم برسانیم.



 - تا جایی که خبر داریم شما تقریبا چند وقت پیش هم گروهی را در شهر کلگری تشکیل دادید.کمی در مورد این گروه و فعالیت هایی که در رابطه با این گروه انجام دادید بفرمایید؟

در روزهای نخستین ورودم به کلگری با توجه به تازه وارد بودنم و شرایط آن زمان به بنده پیشنهاد سرپرستی و خوانندگی در گروه پرشین پنترز را دادند و بنده نیز این پیشنهاد را پذیرفتم اما بعد از اجرای دو کنسرت  ترجیح دادم با آن مجموعه همکاری نداشته باشم که پیرو این تصمیم مطلب را در صفحات فیسبوک و اینستاگرامم هم منتشر کردم.

- آقای بختیاری ،فعالیت های کانون فرهنگی و هنری یارا را در پیشبرد و اعتلای فرهنگ پارسی امان در شهر کلگری چطور می بینید؟
جای تقدیر و تشکر دارد که کانون فرهنگی وهنری یارا بدون چشمداشت مالی و تنها با هدف ارتقاء و نشر فرهنگ و هنر ایرانی در شهر کلگری فعالیت می کند و مطالبی که منتشر می کنند اغلب بسیار خوب و مفید هستند و موقعیت خوبی برای هنرمندان گمنام کلگری و آلبرتا برای ارائه هنرشان به وجود می آورند. من بشخصه  سپاسگزار زحمات مجموعه شما هستم.
ما هم از شما برای لطف اتان به کانون فرهنگی هنری یارا ممنونیم.

بفرمایید به نظر شما آیا استقبال جامعه فارسی زبان شهر کلگری از برنامه های هنری و فرهنگی همانند دیگر شهرهای کاناداست و کلا شما استقبال مردم را چگونه می بینید؟

تجربه بنده از اجرا در شهر کلگری تجربه ی خوب و موفقی است. یعنی حضور و حمایت مردم را در برنامه هایی که اجرا کردیم را به خوبی احساس کردم و از جمعیت مردم کلگری سپاسگزارم. مسلما اگر یک برنامه دارای استاندار های لازم باشد مردم هم از آن حمایت خواهند کرد.



 - لطفا از فعالیت های هنری که در آینده قصد انجام آن را دارید بگویید؟

اجرای کنسرت با قطعات ایرانی و غیر ایرانی، تدریس موسیقی که کماکان مشغول هستم، نشر آهنگ و آلبوم و در آخر به امید خدا بزودی پخش ویدیو کلیپ هایی در شبکه های جهانی که هدیه ای خواهد بود از طرف جامعه هنری ایرانیان  کلگری به همه ایرانیان عزیز در هر کجای این کره خاکی.
با تشکر دوباره از شما آقای شهرام بختیاری برای این گفتگو.



No comments:

Post a Comment